top of page
Picture 1.png

Meditācijas noteikumi

/Eihei Dogen 1200 – 1253 Japāna /

Ja īstais Ceļš ir plašs un paradās visur, tad kā var prakse un apgaismība būt atsevišķas lietas? Ja augstākā mācība ir skaidra un bez robežām, tad kāpēc mums vajadzētu mācīties to attīrīt ? Ja pilnīgā Patiesība nav šķirta no “šeit un tagad”, tad kāda jēga ir iet šurp un turp to meklējot ? Patiesība nav atdalāma no prakses.  Bet ja parādās duālistisks skats, tu būsi no Ceļa tikpat tāls kā zeme no debesīm.  Ja rodas pat mazākā duālistiskā doma, tu pazaudēsi Buda prātu.

Vienalga, cik ļoti tu lepojies par savu izpratni; vienalga, cik ļoti apgaismots tu esi; vienalga, vai tev piemīt gudrība vai pārdabiski spēki - kad rodas duālisms, tu esi gandrīz nomaldījies no glābšanas ceļa, un nespēsi atmosties un pieskarties debesīm.

 

Buda piedzima ar lielu gudrību, un Viņš sēdēja praktizējot sešus gadus. Bodhidarma mums pārnesa Buda Prātu un mēs vēl joprojām dzirdam atbalsi no viņa deviņu gadus  sēdēšanas ar skatienu pret sienu. Mūsu Senči ir bijuši ļoti centīgi, un nav iemesla, mums, mūsdienu cilvēkiem,  mācības nesaprast. Viss, kas mums jādara, ir jāatsakās no intelektuālām zināšanām, jāpavērš skatu uz iekšu, un jāvēro sevi.  Ja tu tā darīsi, dabiski pazudīs ķermenis un prāts, un tūlīt parādīsies Budas Prāts .  Ja tu vēlies to paveikt īsā laikā, tev ir jāuzsāk prakse tūlīt.

Tev pienākas meditēt klusā telpā, ēst un dzert ar mēru, saraut visas saistības, atteikties no visa, domāt nedz par labo, nedz ļauno, nespriest par taisnību nedz netaisnību. Tev pienākas nolikt malā visas darbības ar intelektu, gribu, un apziņu. Un nemēģini kļūt par Budu. Nepieķeries nedz pie sēdēšanas, nedz pie gulēšanas. Meditējot nevalkā pieguļošas drēbes. Ieliec kreiso roku labās rokas plaukstā ar īkšķiem viegli saskaroties, sēdi taisni, nenoliecoties nedz pa kreisi, nedz pa labi, nedz uz priekšu, nedz uz aizmuguri.  Tavām ausīm vajadzētu būt vienā līnijā ar pleciem, un degunam vienā līnijā ar nabu; mēlei jābūt viegli piespiestai pie aukšlejām, lūpām un mutei ir jābūt ciet.  

Atstāj acis vaļā, vienreiz ieelpo un izelpo un iekārtojies ērti.  Pašūpojies pa labi un pa kreisi, un tad apsēdies stabili, necenšoties nedz domāt, nedz nedomāt. Tad vienkārši sēdi, bez īpašām domām - tas ir vissvarīgākais za-zen aspekts.

Šī nav pakāpeniska meditācija - tā vienkārši dabiski atver vārtus bezrūpīgam mieram.  Praktizēt un sevi apgaismot nozīmē kļūt viscaur zinošam.

Ikdienas dzīvē koans parādās dabiski. Kad tu šo panāksi, tu kļūsi pilnīgi brīvs un būsi  kā ūdens, kurā uzturas pūķis, vai kā kalns, pa kuru klejo tīģeris .  Tev ir skaidri jāsaprot, ka Patiesība parādās dabiski, un tad tavs prāts būs brīvs no šaubām un svārstīšanās. 

Tūlīt pēc meditācijas, viegli iešūpo ķermeni no labās uz kreiso pusi un piecelies klusām – nekustoties strauji.

Es pats esmu redzējis to kā, praktizējot za-zen, šī prakse dod spēkus cilvēkam gan mirstot, gan sēžot, gan stāvot – tas spēcina gan zemnieku, gan skolotāju.  Nav iespējams izprast dabiskos procesus vai apgaismības pazīmes ar sadrumstaloto prātu, tāpat nav iespējams ar pārdabiskām spējām izprast praksi un apgaismību – šī izpratne ir ārpus runas un redzes. Patiesība vienmēr ir ārpus personīgiem priekšstatiem.

Neapspried to, kurš ir gudrs un kurš ir nezinošs, jo pastāv tikai viena lieta – patiesā apgaismība nozīmē cītīgu  praksi. Ja tu praktizē apzinīgi - tava  apgaismība būs neaptraipīta. Dzīvot šādi ir tas pats, kas dzīvot ikdienišķu dzīvi.

Senči ir saglabājuši Budas Nospiedumu gan šajā pasaulē, gan arī indiešu un ķīniešu pasaulē. Tā Budas Patiesība tiek vienmēr izplatīta. Visas darbības ir caurstrāvotas ar tīru meditāciju. Prakses veidi ir tūkstošiem, bet tas kas ir jādara ir tīrā meditāciju.

Ir veltīgi ceļot uz citām putekļainākām zemēm un pamest savu vietu, jo, ja pirmais solis ir nepareizs, tad tu uzreiz paklupsi. Tev jau pieder cilvēka vissvarīgākās īpašības – neiznieko savu laiku ar šo un to, jo tev var piederēt Budas vara.

Kāda jēga ir tikai baudīt šo īslaicīgo dzīvi? Šis ķermenis pāriet tāpat kā rasa zālē; dzīve paiet tik strauji kā zibeņu uzliesmojums; aiziet ķermenis, un vienā mirklī dzīve ir galā.  Ak, mīļie mācekļi, neapšaubiet patieso pūķi, netērējiet tik daudz laika, berzējoties tikai  pie viena ziloņa sāna – ieskatieties sevī un dodieties tieši pa ceļu, kas ved pie Tīrā-Prāta. Cieniet  tos, kas ir sasnieguši mērķi atteikties no mērķiem, kļūstiet vienoti ar Budas gudrību, un nododiet tālāk senču zināšanas. Ja kādu laiku tu šo visu darīsi, tad tu kļūsi tāds, kā šeit aprakstīts, un Dārgumu Krātuve tev atvērsies viegli, un tu spēsi to izbaudīt pilnībā.

bottom of page